vrijdag 6 november 2015

Super Mario Speurtocht

Af en toe ben ik zo gek om een speurtocht voor mijn kinderen te bedenken. Dit vinden ze altijd hartstikke leuk. Ik sluit dan aan bij een onderwerp waar ze op dat moment fan van zijn, zoals bijvoorbeeld Thomas de Trein. Toen ik wat aan het terugkijken was naar mijn foto's, kwam ik foto's van een Super Mario-speurtocht tegen uit januari 2013. Ach Ewan was daar nog maar 4 jaar oud! Maar aangezien ik toch de foto's al had en de tekst van speurtocht ook nog ergens had staan, leek het me wel leuk om deze met jullie te delen. Leuk voor op een regenachtige middag of misschien zelfs wel een kinderfeestje.





Voorbereidingen

Print de teksten met opdrachten en aanwijzingen en leg de spullen klaar (lees de speurtocht dus eerst helemaal door en kijk of je wat wil aanpassen). Verstop gouden munten (je kunt hiervoor speelgoedgeld, echt geld of papieren munten gebruiken) en print of teken drie stermunten.

Start van de speurtocht - inleiding en vermomming


Ik laat de speurtocht altijd beginnen met een brief in de brievenbus. Hier staat dan een spannende inleiding in waardoor ze gelijk mee willen doen. Voor de Super Mario-speurtocht had ik deze inleiding bedacht:

O my Gosh! Bowser heeft prinses Peach gevangen! Mario en Luigi moeten haar bevrijden! Help jij mee? Vergeet niet om onderweg zoveel mogelijk munten te verzamelen.

Na de inleiding volgt een instructie die aangeeft waar ze de volgende opdracht kunnen vinden:

Ga naar de grote tafel in de huiskamer om je vermomming te regelen.

Op de grote tafel zorg ik dan dat de eerste opdracht klaar staat. Dit kan bijvoorbeeld het maken van een Super Mario-snor zijn:
Om mee te doen aan deze speurtocht heb je een echte Mario-snor nodig. Knip de snor uit en plak hem aan een stokje om je op ieder moment te kunnen vermommen als Mario of Luigi. Ga daarna naar het kleine tafeltje om level 1 te spelen.
Je kunt hiervoor wat snorren uitprinten of er zelf even snel een paar tekenen.

Of bijvoorbeeld een Mario en Luigi van Lego of Duplo laten bouwen:



Als ze de eerste opdracht goed hebben uitgevoerd, is het tijd om het eerste level te halen. Met het halen van ieder level kunnen ze een stermunt verdienen.

Level 1 - Memory

Bij het eerste level hoort deze begeleidende tekst:
Level 1 - je hebt een paddenstoel en vuurbloem nodig. En natuurlijk een extra leven, een veer en een ster. Onderweg kom je ook nog wat vijanden tegen. Speel het memory-spel uit om een stermunt te verdienen en verder te mogen. 



Level 2 is in de huiskamer.




Het memory-spel heb ik zelf gemaakt, met behulp van deze Super Mario-afbeeldingen van One Hip Mom. Wil je het spel buiten spelen, dan kan het een idee zijn om de plaatjes op A4-formaat te printen en te lamineren. Dan kan het spel op de grond gespeeld worden.

Level 2 - Hindernisbaan

Is de eerste stermunt verdiend, dan mogen de kinderen verder naar level 2, een hindernisbaan.

Level 2 - Doorloop de hindernisbaan en pak de vlag aan het einde om level 2 te halen. Gooi de bonenzakjes in de groene pijpen, verzamel munten, breng het Yoshi-ei veilig naar de overkant en baan je een weg door het parcours. Pak de vlag om dit level te halen en een stermunt te verdienen. 



Level 3 is weer bij de grote tafel.


Voor dit level heb je dus een paar bonenzakjes of (ballenbak)ballen en groene pijpen (emmers of wasmanden) nodig. De munten heb je al verstopt, dus die mogen ze gaan zoeken (onthou wel even hoeveel je er verstop hebt;). Ook heb je een (nep, liefst wit met groene stippen) ei + lepel nodig. Zet een klein parcours uit. Markeer de start met een streep van schilderstape op de vloer en laat ze ergens onderdoor kruipen en van kussen tot kussen springen. Iedereen moet de hindernisbaan helemaal doorlopen zonder het ei van de lepel te laten vallen.



Hang ook nog ergens een vlag waar ze voor moeten springen en dan is het level gehaald en de tweede stermunt verdiend.

Level 3 - Stiekem oefenen

In zo'n speurtocht kun je ook stiekem wat dingen smokkelen die je kind niet zo leuk vindt, maar wel moet oefenen ;) Bijvoorbeeld:


Level 3 - Om level 3 te halen moet je drie dingen doen:

1. De letters M van Mario, L van Luigi en Y van Yoshi schrijven met de letterschool app
2. Een mariotekening maken
3. De rekensommen oplossen
Als je dat hebt gedaan, verdien je weer een stermunt en mag je door naar het kasteel (de slaapkamer).




Indien ook deze opdrachten met succes worden voltooid, ontvangen de kinderen de derde stermunt en is het tijd voor het kasteel.

Het einde - Kasteel en Bowser

In ons geval was eindbaas Bowser in de slaapkamer. Ik had hem geprint en op een plastic tas geplakt waar een prinses Peach knuffel in zat en een briefje met de tekst:

Hoera het is je gelukt, je hebt de prinses bevrijd. Ga maar iets lekkers uitkiezen in de keuken.



Op de deur van de slaapkamer kun je dan het volgende briefje hangen:

Kasteel - Je hebt drie stermunten nodig om het kasteel in te mogen. Versla Bowser door drie keer een rode bal tegen hem aan te gooien en red prinses Peach!

Je hebt dus ook een rode bal nodig. Geef je een kinderfeestje dan zou het natuurlijk heel erg cool zijn om een Bowser-piñata te maken met prinses Peach (en snoep) er in.

En dat is uiteraard het einde van de speurtocht.

Doen jullie wel eens speurtochten?


Volg mij op FacebookInstagramPinterestGoogle+YouTube en/of Bloglovin'

Pinterestafbeelding: