In deze review van Poochy en Yoshi’s Woolly World vertel ik over het verhaal, de levels, Yoshi’s en Amiibo’s van en in dit vrolijke en kleurrijke spel. Ook beschrijf ik de verschillen tussen de Wii U en 3DS-versie. Tot slot vertel ik over de aanpasbare moeilijkheidsgraad en andere redenen waarom dit spel ook heel geschikt is voor jonge gamers. Lees snel verder!

Vorig jaar kochten wij het spel Yoshi’s Woolly World voor de Wii U en Mack was zo dol op dat spel dat we zijn hele verjaardag in dat thema gevierd hebben. We hebben erg veel plezier beleefd aan deze uitgave, speelden het veel samen en door dit team work hebben we het spel twee keer uitgespeeld. We vonden het dan ook erg leuk dat we twee weken geleden de mogelijkheid kregen om Poochy and Yoshi’s Woolly World voor de 3DS (en 2DS) mochten testen*.

Yoshi’s Woolly World

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af op Breiland. Deze naam is erg goed gekozen, want het spel speelt zich, zoals de naam al doet vermoeden, af in een wollige wereld. Bijna alle graphics lijken gebreid, gehaakt of van stof en zijn in vrolijke kleurtjes. Dit spreekt mij als brei- en haakfan natuurlijk wel aan. Ook de muziek is heel vrolijk en blijft, zoals goede gamemuziek betaamt, soms dagen in je hoofd hangen. Zelfs bij Mack (5 jaar oud), die hele teksten op de melodie verzint. Maar ik dwaal af. Het spel begint dus op Breiland met een drama. Kamek, een blauwe handlanger van Bowser en dus vijand, probeert alle Yoshi’s op het eiland in bolletjes wol te veranderen. Gelukkig weten een paar Yoshi’s zich op tijd te verstoppen en zo de dans te ontspringen. Bij het wegvliegen op z’n bezemsteel verliest Kamek, zonder dat hij het doorheeft, bollen wol. De twee overgebleven Yoshi’s gaan vervolgens op pad om de verloren bollen wol te verzamelen en de gevangen genomen Yoshi’s te bevrijden.

Levels

Er zijn zes werelden met ieder acht levels in het spel. In ieder level is het de bedoeling dat je vijf bollen wol en bloemen verzameld. Heb je de vijf bollen bij elkaar gekregen, dan kan er weer een Yoshi opgelapt worden. Verzamel je alle bloemen uit een wereld, dan kun je in die wereld een extra level spelen. Daarnaast kun je ook nog twintig potloodstiksels, hartjes (om de gezondheid van Yoshi te herstellen) en heel veel kralen verzamelen. Met deze kralen kun je verschillende soorten krachtbadges kopen, die je helpen om het spel uit spelen. Voorbeelden van krachtbadges zijn: Voltooi het level, Krijg enkel grote bollen wol of Speel met een vangnet. En soms zijn de krachtbadges gratis!

Ik vind de levels vrij lang en uitgebreid. Vaak moet je echt even nadenken en goed zoeken om alle Blije Bloemen en Wonderwol te verzamelen. In ieder level komen natuurlijk ook allerlei vijanden voor, zoals Shy Guys en Piranha-planten. Deze kan Yoshi opeten met zijn lange tong en uitwerpen als bolletje wol. Met deze bollen wol kun je vervolgens gooien en dat is nodig om andere vijanden te verslaan, wolkjes te openen, platformen van wol te voorzien, Blije Bloemen te pakken, etc. In de levels zitten verschillende minigames, waarbij Yoshi van gedaante veranderd. Hij is dan bijvoorbeeld ineens een motor of paraplu. Dit zorgt voor een leuke afwisseling.

Yoshi’s en amiibo’s

Heb je de Yoshi’s eenmaal opgelapt dan kun je er vervolgens voor kiezen om met een van deze Yoshi’s een level te spelen. Zo heb je bijvoorbeeld de Blije Bloem-Yoshi, een Circus-Yoshi en de Shy Guy-Yoshi. Als je een Nintendo NFC reader hebt, dan kun je Amiibo’s scannen en neemt je Yoshi het gedaante van de gescande Amiibo aan. Zo kun je bijvoorbeeld spelen met een Mario-, Peach- of Toad-Yoshi!

Verschillen en overeenkomsten

Zelfde levels en Poochy levels

Wat mij een beetje tegenviel was dat deze versie voor de 3DS nagenoeg dezelfde levels bevat als de Wii U versie. Er zitten wel een aantal nieuwe Poochy levels in, waar Poochy als een dolle hond doorheen rent, en nog wat nieuwe dingen (Poochy pups!), maar voor nieuwe Yoshi’s Woolly World-level hoef je het spel niet te kopen als je het Wii U spel al hebt.

Poochy vs Poochy Pups

De jongens waren erg verheugd met de komst van de Poochy Pups. Wie houdt er nou niet van babydieren? Poochy en de Poochy Pups kunnen je in het spel helpen op verschillende manieren. Ze laten je geheimen zien, verslaan vijanden voor je en ze kunnen bolletjes wol en bloemen voor je pakken. Poochy kan in het Wii U-spel zelfs door lava voor je lopen en je af en toe omhoog helpen door onder je te springen. Wat heel erg handig is aan de Poochy Pups, is dat je ze kunt gooien als bolletjes wol. In de Wii U-versie van het spel moest je nog wel eens een stukje terug om weer bollen wol te verzamelen als ze op waren en omdat je anders niet verder kon (daarom wilde Mack ook altijd met z’n tweeën spelen, want dan kon je de andere Yoshi opeten en uitspugen als een bol wol). Maar met de Poochy pups heb je altijd drie bolletjes bij de hand, die vanzelf weer terugkomen. Super handig!

(Geen) multiplayer

Op de Wii U heb je de mogelijkheid om het spel met twee spelers te spelen, maar Poochy en Yoshi’s Woolly World op de 2- en 3DS heeft geen multiplayer opties. Het dichtste in de buurt hiervan komt nog het scannen van een wollen Yoshi Amiibo, want dan kun je met een dubbele Yoshi spelen, die je kunt inslikken en gooien als een bolletje wol zoals de tweespelerstand op de Wii U. Maar eigenlijk heb je die niet echt nodig met de beschikbaarheid van de Poochy Pups. Het is wel weer een extra manier om het spel te spelen en de moeilijkheidsgraad aan te passen.

Ook heel geschikt voor jonge gamers

Aanpasbare moeilijkheid

Want de moeilijkheid van het spel is op allerlei manieren aan te passen en dat is wat het spel, naast het leuke concept, goede gameplay en mooie graphics, echt geweldig maakt. In de Wii U-versie was dit al het geval, maar de Poochy-versie gaat hierin nog een stapje verder. Om te beginnen heb je een makkelijke en klassieke stand. Ben je een meer ervaren speler, dan kun je het spel in de klassieke stand spelen. In deze stand begin je met tien hartjes in plaat van twintig, kun je niet vliegen en geen gebruik maken van de Poochy Pups (wel van een extra Yoshi door een Amiibo te scannen). Je moet alle bollen wol zelf verzamelen. In de makkelijke stand kun je vrijwel eindeloos door de lucht zweven en zijn er de Poochy Pups (die je ook weg kunt stoppen in een zakje onderaan het scherm). Het is dan bijna onmogelijk om af te gaan, behalve als je in een afgrond, op prikkels of lava of iets dergelijks valt. Het switchen tussen deze standen gaat heel makkelijk via het touch screen en kan tijdens de levels. En natuurlijk kun je ook nog de krachtbadges gebruiken als je het level moeilijk vindt (in beide standen).

Niet gewelddadig

Verder is het spel niet gewelddadig. Ik heb sowieso al niet zoveel problemen met cartoonachtig geweld en de beelden in dit spel zijn heel erg vrolijk en zoet. Maar de meeste vijanden versla je door er een bol wol tegenaan te gooien, er op te springen of ze te veranderen in een bol wol nadat je ze opgegeten hebt. Het enige schieten dat er gebeurd is met watermeloenpitjes. Ook zijn alle teksten in het Nederlands, dat vind ik altijd fijn voor beginnende lezers.

Mijn conclusie

Poochy & Yoshi’s Woolly World is gewoon een geweldig leuk spel, voor jong en oud, voor de beginnende en ervaren gamer. Het biedt genoeg aanpassingsmogelijkheden voor de beginnende en gemiddelde speler om het spel uit te spelen zonder te veel frustratie (en als je sommige bloemen of bollen wol niet kunt vinden, dan kun je altijd nog een YouTube-filmpje van dat level zoeken om te kijken waar ze zitten), maar ook genoeg uitdaging voor een ervaren speler (volgens Kevin).
Ben je helemaal enthousiast geworden? In de Nintendo eShop kun je het spel natuurlijk kopen, maar ook een gratis demo downloaden. Have fun!

Hou jij van Yoshi?

*Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nintendo.

*Als er productlinks in dit bericht zitten, zijn het bol.com affiliate links. Ik heb ze toegevoegd zodat je makkelijk de producten kunt vinden waar ik over vertel. Als je iets koopt via één van deze links dan krijg ik een percentage van de opbrengst. Dit kost jou verder niets.

Volg mij op FacebookInstagramPinterest en/of TikTok voor meer creatieve inspiratie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg toegang tot extra gratis printables

mizflurry freebies kinderen creatief

Wat leuk dat je je in wilt schrijven voor mijn nieuwsbrief! Als MizFlurry-nieuwsbrieflid krijg je een kortingscode waarmee je 100% korting krijgt op deze printables in mijn webshop.

Ik zal je rond de eerste van iedere maand een mail sturen om je op de hoogte te brengen van nieuwe blogs en printables. Bij deze mail zit ook iedere maand een kalender met creatieve activiteiten, voor iedere dag van de maand één!

Ja, ik schrijf me in de voor de MizFlurry nieuwbrief: