Inmiddels moet ook Kate eraan geloven: oefenen met de tafels
van vermenigvuldigen. Ze heeft van de week keihard gewerkt in haar boekje
“tafeltje van 4”, wat ze mee had gekregen als huiswerk. Toch zijn van die
werkbladen maken voor haar niet de beste manier om de tafels te automatiseren.
Tijd voor wat anders dus; met bewegend leren de tafels oefenen. Gisteren was
het heerlijk weer en met wat stoepkrijt kun je heel eenvoudig buiten op een
leuke manier tafel spelletjes doen. Kijk je mee met wat wij gedaan hebben?
Tafels automatiseren en hoogbegaafdheid
Alle drie mijn kinderen zijn hoogbegaafd. Je zou misschien
denken dat ze die tafels er dan zo in hebben zitten, maar niets is minder waar
(helaas). Automatiseren is vaak lastig voor hoogbegaafde kinderen.
En dus ook voor die van mij. Vandaar dat ik regelmatig op andere manieren
probeer te oefenen met ze. Zo maakte ik al eens een tafeltje verhuren en een ander
spelletje om de tafels te oefenen voor ze. En heb je deze leuke tafelposters al
gezien?
Lekker buiten bewegend leren
Maar gisteren zijn we dus lekker naar buiten gegaan. Ik
tekende 10 grote cirkels met stoepkrijt* op de grond en Kate schreef er de
getallen in. En daarna begonnen we met oefenen. We kozen een tafel, ik riep een
antwoord en Kate moest dan naar het juiste getal rennen. Bijvoorbeeld: we
oefenden met de tafel van 4, ik riep 16 en Kate moest dan zo snel mogelijk in
de cirkel met een 4 gaan staan. Zo zijn we alle tafels die ze tot nu toe gehad
heeft af gegaan. Ze vond dit een stuk leuker dan werken in een werkboekje.

Andere tafel spelletjes buiten
Nu oefenden we eigenlijk omgekeerd dus. Het voordeel hiervan
is dan je met tien cirkels alle tafels kunt oefenen. Is er net een nieuwe tafel
geleerd, dan kun je ook de antwoorden van alleen die tafel doen en de “gewone”
som vragen. Of twee (of meer) tafels door elkaar.

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om twee kinderen een
wedstrijd tegen elkaar te laten doen, dat is wel goed voor de snelheid, maar
het lijkt me wel dat er dan gauw een botsing of ongelukje op de loer ligt. Als
je met twee kinderen tegelijk oefent, dan kun je ook het ene kind de som (of
het antwoord) laten zeggen en de ander laten rennen. Later wisselen ze dan van
rol.

Wat je ook kunt doen als je bijvoorbeeld in een park of bos
bent, is materialen verzamelen en die in groepjes van de tafel neerleggen.
Bijvoorbeeld steentjes of takjes en in de herfst kastanjes, eikels of blaadjes.
Oefen je bijvoorbeeld met de tafel van 2, dan komen er in het eerste groepje 2
dingen te liggen, in het tweede groepje 4 dingen, in het derde 6, enz. Hier heb
je wel behoorlijk veel materialen voor nodig, dus dit is waarschijnlijk vooral
haalbaar voor de lagere tafels. Het geeft wel mooi inzicht en daarna kun je nog het eerste spelletje doen.

Tot slot nog een tafelspelletje met een bal* of iets anders
waarmee je kunt overgooien. Je gooit de bal naar het kind en roept ondertussen
de som. Het is de bedoeling dat het kind antwoord voordat het de bal vangt.
Doordat het ondertussen nog iets anders doet én het snel moet antwoorden,
krijgt het geen tijd om de som uit te rekenen en wordt het automatiseren
bevorderd.
Wij blijven voorlopig op allerlei manieren oefenen. Soms buiten, soms met een spelletje, soms een werkblad en soms via een app, zoals Squla. Eens zal het automatiseren toch wel gaan lukken? Weet jij nog een andere manier om met de tafels te oefenen?
*De productlinks in dit bericht zijn bol.com affiliate links. Ik heb ze toegevoegd zodat je makkelijk de producten kunt vinden waar ik over vertel. Als je iets koopt via één van deze links dan krijg ik een percentage van de opbrengst. Dit kost jou verder niets.
Volg mij op Facebook, Instagram, Pinterest en/of YouTube
Bewaar op Pinterest:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg toegang tot de freebies pagina

Ja, ik schrijf me in de voor de MizFlurry nieuwbrief:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten